Of je nu net gestart bent met ondernemen, of dat je je al enige tijd in ondernemersland bevindt: de logistiek binnen je organisatie is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Het is een ingewikkeld en tijdrovend proces. Daarom kiezen veel bedrijven voor het uitbesteden van hun logistieke activiteiten. Dit kan veel voordelen hebben op het gebied van geld, kwaliteit en efficiency. Toch zijn er ook nadelen waar je rekening mee dient te houden. Twijfel je nog wat de juiste keuze is voor jouw onderneming? Geen probleem, wij zetten de voor- en nadelen op een rij!
Door de logistieke activiteiten uit te besteden, kun jij je focussen op de core business van je bedrijf. Dit zorgt ervoor dat je efficiënter kunt omgaan met je tijd en bezig kunt zijn met de activiteiten die voor jou belangrijk zijn. Logistiek uitbesteden geeft rust. Je hoeft je niet meer druk te maken over vraagstellingen met betrekking tot een magazijn, logistieke planning of magazijnpersoneel. Groeit je onderneming snel, waardoor de logistieke werkzaamheden steeds complexer worden en er extra mensen nodig zijn? Dit is niet langer jouw zorg, maar wordt opgelost door de logistieke dienstverlener.
Het investeren in een eigen magazijn met magazijnpersoneel is kostbaar en geeft financiële verplichting. Ook wanneer de verkoop iets terugloopt en je minder magazijnruimte nodig hebt, lopen de personeelskosten en huur- of hypotheekkosten gewoon door. Dit kan voor druk zorgen, vooral als je net startende bent of minder budget hebt. Het uitbesteden van je magazijn, zorgt ervoor dat je enkel betaalt voor de ruimte die je daadwerkelijk gebruikt en dat je zelf geen financieel risico loopt. De logistieke dienstverlener kan eventuele pieken of dalen in de verkoop opvangen en hierop inspelen. Nog een mooi voordeel!
Een ander voordeel van het uitbesteden van je logistieke werkzaamheden, is dat een logistieke partner beschikt over de juiste kennis en ervaring die nodig is om alles efficiënt te laten verlopen. Orderpicken, voorraadbeheer, inpakken of versturen: bij een logistieke organisatie gaat dit de hele dag door. Het is een gestroomlijnd proces, waardoor kwaliteit en snelheid gegarandeerd worden. Fijn voor jou én de klant!
In het geval van een eigen magazijn of warehouse, heb je snel of direct zicht op je eigen producten en voorraad. Dit geeft overzicht en controle. Je weet precies hoeveel je van ieder product op voorraad hebt en kunt snel schakelen. Bij het uitbesteden van je logistieke activiteiten valt dit directe overzicht weg. Gelukkig zijn er voldoende systemen en software beschikbaar om dit overzicht online te monitoren. Hier kun je samen met de logistieke dienstverlener afspraken over maken.
Een leuk handgeschreven kaartje bij elke order? Of een andere persoonlijke note toevoegen, die per bestelling verschilt? Deze complexe handelingen zijn moeilijk te realiseren voor een logistieke dienstverlener, of zijn kostbaar om uit te laten voeren. Het verpakken verloopt vaak volgens gestandaardiseerde processen, dus dit maakt het lastiger om elke order apart te behandelen. Tip: bespreek uw wensen altijd met uw logistieke dienstverlener, vaak is er meer mogelijk dan u denkt!
Het overstappen naar een logistieke dienstverlener kost de nodige tijd en energie. Je hebt te maken met een implementatietraject. De voorraad zal verplaatst moeten worden van het eigen naar het nieuwe magazijn, systemen moeten op elkaar aangesloten worden en nieuwe processen moeten worden ingericht. Om uiteindelijk meer efficiëntie en snelheid te ervaren binnen je logistieke processen, moet er dus eerst wat werk verzet worden. Een juiste logistieke dienstverlener kan u daarbij helpen.